keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Tehdään vaatevallankumous

Pääsiäisen jälkeen 24. huhtikuuta tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun Rana Plaza -tehdasrakennus sortui Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa ja yli 1 100 vaatetehtaan työntekijää kuoli.  

Vuosipäivänä vietetään Vaatevallankumousta (Fashion Revolution Day), jolloin ihmiset ainakin 54 eri maassa vaativat vaateteollisuudelta lisää läpinäkyvyyttä ja reiluja tuotanto-oloja. 

Vaatevallankumouksen päivänä ihmiset eri puolilla maailmaa pukevat tahallaan jonkun päälleen nurinpäin, ottavat itsestään valokuvan ja jakavat sitä sosiaalisessa mediassa #insideout-tunnisteella. Kampanjan tavoitteena on, että mahdollisimman monet lähettävät kuvansa myös vaatemerkille ja kysyvät vaatteensa alkuperästä ja tekijöistä.

Päivää vietetään vaatteidenvaihtobileiden, vastuullisten vaatteiden myyntitapahtumien ja muiden tempausten kautta.

Jokiå designin tekijät haluavat muistuttaa, että Suomessa käsityönä ja pieninä sarjoina tehdyt vaatteet ovat vastuullista tuotantoa. 


Willattaren kyyhkynharmaa ryöhelöpaita on kestävää kierrätysmuotia. Kuva: Outi Karikivi
Esimerkiksi Outi Karikiven Willatar käyttää pääasiassa kierrätettyjä materiaaleja vaatemallistossaan. Vanutetut villapaidat, mummon pitsit ja vanhat t-paidat saavat uuden elämän.  Yksilölliset vaatteet ommellaan Porvoon vanhassa kaupungissa. 

Porvoossa voit osallistua vaatevallankumoukseen tuomalla myymäläämme vanhoja t-paitoja ja miesten kauluspaitoja. "Loihdin niistä naisille hurmaavia yöasuja, joita sitten voi ihastella Jokiåssa myöhemmin. Ehkä juuri sinun miehesi paita päätyy bokseripöksyiksi yllesi", Outi sanoo. 


Yöbokserit syntyvät miesten kauluspaidoista ja trikoovaatteista. Kuva: Leena Kultanen
Teksti: Leena Kultanen



tiistai 25. maaliskuuta 2014

Porvoosta Himalajalle


Jaana Pajuniemen printtikuosin pyöreä muotokieli sopii hyvin Kathmandunlaakson
newarien perinteisiin puuleikkauksiin.

Nastatuotteen pussukka pääsi Himalajan maisemiin Nepaliin. Siinä kulkevat kätevästi matkalaisen tärkeät pikkutavarat. Kankainen pussukka on kevyt kuljettaa repussa mukana päivän retkillä.

Maanläheiset värit istuvat upeasti maailmanperintökohde Patanin Durbar-aukion ikiaikaisten temppeleiden värimaailmaan.

Värikylläiseen nepalilaiseen vilinään sopisivat myös kirkkaat turkoosit, vihreät ja pinkit sävyt. 

Teksti ja kuva: Leena Kultanen

tiistai 10. joulukuuta 2013

Joulumarkkinat - työtä ja tunnelmaa

Joulua edeltävät viikot ovat käsityöläisten ja käsityöyrittäjien kiireisintä aikaa. Sesonki alkaa marraskuussa ja huipentuu joulukuun puoliväliin.

jokiå designin yrittäjien kalentereissa tapahtumia riittää: Ornamo, Brankkis, Naisten messut, Porvoon Taidetehtaan, Malmgårdin ja Pellingin joulumarkkinat ja monet muut.

Willattaren Outi Karikivi  naputteli maksutietoja Naisten messuilla Helsingissä. 
Käsityöyrittäjälle näkyminen omien tuotteiden kera on tärkeää. "Naisten messuilla näki, miten paljon merkitsee se, että tekijä itse on paikalla", Outi Karikivi kertoo.

Pelkkä osallistuminen toisten tapahtumiin ei riitä. Jaana Pajuniemi Nastatuotteesta järjesti marraskuun lopussa Porvoon VPK:n talolla Brankkiksen joulumyyjäiset.

Teija Marjamaan lasikorut ja -esineet tuovat väriä moniin myyntitapahtumiin.

Kati Taivalantti esittelee kevyttä läppärilaukkua, jonka materiaali on kierrätysnahkaa.
Joulukuu on myös hyvä aika piipahtaa käsityöläisten pajoissa.

Keramiikka-artisani Kati Taivalantti avaa työpajansa ovet sunnuntaina 15. joulukuuta Björkheadin pajamyyjäisissä.

"Pajapuoti on mainio tilaisuus nähdä mitä kaikkea teen, kuten erilaisia tilaustöitä ja uniikkiteoksia", hän sanoo. 

Teksti ja kuvat: Leena Kultanen

keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Jokiå designin joulupajat

Aika: Sunnuntaina 24.11.2013 klo 16-19
Paikka: Jokikatu 35, Porvoon jokiranta






Pajoistamme on tasan kuukausi jouluun – vielä ehdit tehdä yksilölliset joululahjat ja -kortit. Tervetuloa
  • väkertämään joulukortteja kierrätysmateriaaleista Jaana Pajuniemen kanssa
  • tuunaamaan patalappuja huovutetuista villavaatteista Outi Karikiven kanssa
  • taittelemaan origameja joulukoristeiksi Kati Taivalantin kanssa!
Vapaa pääsy, materiaalista peritään pieni maksu.


Ilmoittaudu sähköpostitse jokikatudesign@gmail.com tai puhelimitse 044 333 0690, jotta osaamme varata riittävästi materiaalia. Voit piipahtaa pajoihin klo 16-19 välillä.  

tiistai 3. syyskuuta 2013

Terhi Mickelssonin grafiikka liikkuu nettikaupassa

Käsityöläisyrittäjän vuoteen mahtuu parikymmentä tapahtumaa Kuninkuusraveista Naisten messuihin. Painopiste on kuitenkin siirtymässä nettikauppaan.


Kuvataiteilijan ura oli Terhin haaveena jo lapsena. Lepohetki metsän siimeksessä -työ
kuuluu hänen suosituimpiin printtitauluihinsa.  


Käsityöläiskiertolainen on monessa mukana. Jokiå designin ohella Terhi Mickelsson on jäsenenä kahdessa muussa usean taidekäsityöläisen yhteismyymälässä. Helsingin Unioninkadulla sijaitseva Artisaani on toiminut lähes 40 vuotta. Bockin taloon Senaatintorin varrelle keväällä syntynyt myymälä on alkuvaiheissaan.

Keraamikoksi Kuopion taide- ja käsiteollisuusakatemiasta valmistunut Terhi Mickelsson on toiminut yrittäjänä jo 21 vuotta.

”En halua lokeroitua mihinkään, haluan tehdä uusia asioita”, hän kuitenkin painottaa.

Vaikka hänen pupu- ja koirakuppinsa ovat edelleen suosittuja, tekijä näkee keramiikan olevan laskussa jo pidempään. ”Lasi on käsitykseni mukaan mennyt edelle”, Terhi Mickelsson kertoo.

Puput ja koirat kurkistelevat edelleen kupeissa. Hän ei enää anna niitä jälleenmyyjille, vaan myy itse yhteismyymälöissä ja tapahtumissa sen verran kuin ehtii tehdä.

Nettikauppa nousussa


Nyt yritystoiminnan pääpaino on nettikaupan kehittämisessä.

Erityisesti eläinaiheisesta grafiikasta tehdyt painokuvat sopivat hänen mukaansa hyvin verkkokauppaan. ”Printtitauluja on helppo ostaa, ja ne kulkevat helposti postitse asiakkaille niin Suomessa kuin ulkomailla”, hän sanoo.

Terhi toivoo kaupankäynnistä entistä suuremman osan siirtyvän verkkoon, sillä se vapauttaisi aikaa ideointiin ja uusien kuvien tekemiseen.

Markkinoita tauluilleen hän etsii myös ulkomailta.

Hän uskoo, että vuoden kuluttua nettikauppa kukoistaa ja printtitauluilla on myös jälleenmyyjiä.

”Ihmiset puhuvat taloustilanteesta, mutta itse en ole huomannut sen vaikuttavan ainakaan kielteisesti omaan myyntiini. Nettikauppa on vilkastunut.”

Yksityiskohta Anna mennä! -taulusta.  

Kuvien tarinat
lasten kuvakirjaksi


Eläinaiheisten kuvien takana on aina tarina. Sen Terhi haluaa pukea sanoiksi ja tehdä lasten kuvakirjan. Kirjan kustantaa hänen poikansa yritys, Kingdom Helsinki Oy.

Vuoden mittaan hän kiertää parissa kymmenessä tapahtumassa, myy tuotteitaan torilla mökkiseudullaan Somerniemellä ja päivystää yhteismyymälöissä.

”Kuninkuusravit ja muut hevostapahtumat ovat hyviä myyntipaikkoja. Niissä on täsmämarkkinat eläinihmisille”, hän sanoo.


Nettikauppa


Teksti ja kuvat:
Leena Kultanen



torstai 25. heinäkuuta 2013

Kati Taivalantin kannuilla on asennetta

Valoisa työhuone kertoo Kati Taivalantin kahdesta työstä: keramiikka ja sisustussuunnittelu ovat saaneet omat tilansa.

Keramiikka vei naisen mukanaan vajaat kymmenen vuotta sitten, kun perhe muutti Porvoon lähistölle. ”Halusin opetella uuden käsityöharrastuksen. Vaihtoehtoina olivat keramiikka ja taidegrafiikka”, Kati kertoo.

Keramiikka veti pidemmän korren, kun tuolloin ei taidegrafiikkaa voinut tehdä myrkyttömästi.

”Hurahdin täysin kansalaisopiston kurssilla, jossa opettajana oli emäsalolainen keraamikko Tidi Fohlin”, hän kuvailee.

Rakkaasta harrastuksesta on nyt tullut osa työtä. Kati Taivalantti on taustaltaan sisustusarkkitehti ja tekee suunnittelutyötä omassa yrityksessään.

Kolmas työrooli on opettajan työ sisustusalan oppilaitoksissa.

Maanläheiset värit viehättävät asiakkaita, Kati Taivalantti kertoo.

Keramiikka-artesanin koulutustoi ammattimaisuutta


Kansalaisopiston kurssi antoi alkusysäyksen keramiikkaan. Osaamistaan Kati on syventänyt kaksivuotisella keramiikka-artisaanin koulutuksella Axell Folkhögskolanissa Loviisassa.

”Halusin alan koulutuksen, jotta saan ammattimaisen otteen keramiikan tekemiseen”, hän sanoo.

Vahva muotoilun koulutus vaikuttaa taustalla. ”Ajattelen kaikki tuotteeni sarjoina. Muotoilija toimii käytännön näkökulmasta.”

Keramiikka-artisaanin koulutus auttoi löytämään oman ilmaisun.

”Keramiikassa on rajattomasti mahdollisuuksia. On löydettävä se mikä tuntuu omimmalta ja keskityttävä siihen”, Kati tähdentää.

Myös sattumalla on merkitystä. Sen tulosta ovat keramiikkakorut.

”Käytimme opinnoissa paljon värjättyä savimassaa. Aloin pyöritellä helmiä leikkausreunoista”, hän kertoo.

Maanläheinen materiaalituntuu hyvältä iholla


Helmistä syntyi koruja, joiden maanläheinen materiaali ja tuntuma iholla miellyttää monenlaisia ihmisiä. Herkkäihoisille sopii erityisesti kaulakoru, jossa virkkaus ja keramiikka yhdistyvät.

”Tässä näkyy muutos ihmisten asenteissa. Kaikkea kimaltelevaa on niin paljon, että maanläheisyys viehättää”, Kati pohtii.

Koruista onkin tullut keramiikka-artisaanin päätuotteita.

Toukokuun lopulla avattu jokiå design, jossa hän on yhtenä osakkaana, on tuonut entistä vahvemmin esiin asiakasnäkökulman.

”Siellä tarvitaan pieniä tuotteita, joita on helppo ostaa myös lahjaksi kuten öljylyhdyt, keraamiset saippua-alustat tai kannelliset purkit.”

Koruja ja asioita ihmiset puolestaan ostavat itselleen.

Kaunis kattaus syntyy yhdistelemällä.


Käsityön leima
näkyy sarjoissakin


”Kun tekee jotain intohimolla, se näkyy tuotteissa. Toivon, että asiakkaat huomaavat sen”, hän kuvaa tekemistään.

Vaikka Kati tekee sarjatuotantona valuesineitä, käsityön leima näkyy niissä esimerkiksi leikkuupinnoissa ja lasitteissa. Ne hän sekoittaa itse maanläheisistä sävyistä.

”Haluaisin, että ihmiset tajuaisivat ettei kauniiseen kattaukseen tarvita kuutta tai kahdeksaa paria identtisiä astioita. Valuastioideni värimaailma on suppea ja ne sopivat hyvin yhteen.”

Teksti ja kuvat: Leena Kultanen

Lisää Kati Taivalantin keramiikasta:

joy.fi/keramiikka
pinterest.com/jokiadesign/ceramics/
www.facebook.com/jokiadesign

torstai 11. heinäkuuta 2013

Jaana meni saunaan

Harmaa froteehattu keikkuu, kun Jaana Pajuniemi ripustaa uuden Saunan raikas -tuotesarjansa tyynyjä jokiå designin eteen. Ne laajentavat pyöreistä muodoistaan tunnettua Nastatuotteen kuosiperhettä.

NASTATUOTE Jaana Pajuniemi-design syntyi 2006 Jaana Pajuniemen valmistuttua Taideteollisesta korkeakoulusta.

”Tein lopputyönäni kuosikirjan, johon suunnittelin valmiiksi nostalgisia kuoseja”, Jaana kertoo. Niistä sai alkunsa oma yritys.

Suunnittelun taustana oli 50 ihmiselle tehty kysely, jonka vastauksista ja hänen omista ideoistaan syntyivät Nastatuotteen kuosit.

Saunan raikas -tyynyjen harmaa toistuu Jaanan saunahatussa.

Laadukas ja kestävä tuote
on kuin ystävä, jonka luo palata


”Kirkkaat värit, pyöreät muodot, jotka erottuvat selkeästi pohjasta ja toistuvat säännöllisesti”, Jaana kuvaa kuosiensa muotokieltä.

Hänen tavoitteenaan on tehdä tuotteita, joista tulee ystävä, jonka luo palata. Ne ovat pitkäikäisiä ja laadukkaita.

”Ompelen kaikki tuotteeni itse”, hän kertoo.

Värimaailmaa hallitsivat aluksi tummanpunainen ja ruskea, jotka kuitenkin saivat pian seuraa raikkaista limen, turkoosin ja pinkin sävyistä.

Harmaa ja musta ovat klassikkoja, jotka aina löytävät omat ihmisensä.

Raikkaasti saunaan


Saunan raikas on uusi tuotelinja. Siihen kuuluvissa pyyhkeissä ja saunatyynyissä töröttävät terävät koiranputket, lupiinit ja karviaiset.

Saunatuoteperheeseen kuuluu myös froteinen saunahattu. "Hatun voi kastella kylmällä vedellä ja löylyistä voi nauttia näin raikkaammin ja pidempään”, Jaana neuvoo.

Nastatuote, Saunan raikas -pyyhe
Saunan raikas -pyyhkeet tuovat kesän saunaan.


Unelma kaupasta toteutui

Ajatus omasta kaupasta on itänyt jo pitkään. Haave toteutui keväällä, kun aiemmin kirpputorina ollut myymälätila vapautui ja seitsemän naisen porukka syntyi.

Voimien yhdistäminen madaltaa kynnystä . ”Voimme jakaa myyntipäivät ja vuokran”, jokiå designin puheenjohtajana toimiva Jaana kuvaa etuja.



Teksti ja kuvat: Leena Kultanen